Együttnevelés

Kutatási adatok sora bizonyítja, hogy a társadalmilag – szociális helyzet vagy kulturális különbségek szempontjából – vegyes összetételű osztályok, óvodai csoportok mindenkinek előnyös. A fehér középosztálybeli értékrenden alapuló iskola elvárásaihoz képest másképp szocializált, másfajta környezetben felnövő gyerekek számára segít elsajátítani a többségi társadalom elvárásait, ami az alapja lenne a romák társadalmi befogadásának, míg az iskola által elfogadott értékrendet otthonról hozó középosztálybeli gyerekek megtapasztalják a társadalom összetettségét, ami csökkentheti az idegenkedést a más helyzetben lévő gyerekekkel szemben, ami akár az empatikus képességüket is fejlesztheti. Ez hosszú távon csökkenti a társadalmi egyenlőtlenséget, és erősíti a társadalmi kohéziót vagy szolidaritást. Ezzel szemben szegregált körülmények között, homogén összetételű osztályban a roma gyerekeknek nincs lehetőségük arra, hogy más világot is láthassanak maguk körül, ami szociálisan és a tanulás szempontjából hátrányt jelent nekik.

Együttenevelési programunk ezért olyan helyi kezdeményezéseket támogat, amelyek célja, hogy csökkentse a helyi óvodai vagy az iskolai rendszerben meglévő egyenlőtlenségeket, a szelekciót és elkülönítést. 

Azon dolgozunk, hogy összehozzuk azokat, akik úgy érzik, hogy közös felelősségünk, hogy milyen iskolát kapnak a hátránnyal induló és/vagy akár fogyatékossággal élő gyermekek is.

Keressük azokat az intézményeket, ahol hozzá tudunk tenni a helyi erőfeszítésekhez az együtt gondolkodással, tapasztalatok megosztásával és szolgáltatásainkkal. 

Kapcsolat

Kende Ágnes szakmai vezető
agnes.kende@rosaparks.hu