Iskolaérettség és tanulási képesség vizsgálata

Azok a gyermekek, akik tanulási nehézségekkel rendelkeznek vagy fogyatékossággal élnek, meg kell hogy kapják a fejlesztéshez szükséges segítséget. A magyar közoktatás jelenleg nem tekinthető teljes mértékben inkluzívnak, azaz befogadónak, hiszen a normál tantervű oktatáson kívül speciális tanrendű, ún. gyógypedagógiai intézményekben is folyik nevelés-oktatás. Itt az olyan sajátos nevelési igényű gyerekeket oktatják, akik a felmérésük alapján kiállított szakértői vélemény szerint szegregáltan, azaz külön oktatandóak. Ez azt jelenti, hogy a korábban „kisegítőnek” nevezett gyógypedagógiai óvodákban és iskolákban a magyar törvények alapján jogszerűen különítik el a gyerekeket, ha náluk fogyatékosságot diagnosztizáltak.

Évtizedek óta súlyos problémát jelent ugyanakkor az indokolatlan fogyatékossá nyilvánítás. Sokszor ugyanis olyan gyerekeket is a speciális oktatásba (korábban kisegítőbe) irányítanak, akik valós képességeik alapján normál tantervű oktatásban kellene tanuljanak. Ez a jelenség a roma, illetve a hátrányos helyzetű gyerekeket érinti, és egyik eszköze annak, hogy őket többségi (nem roma) társaiktól jogellenesen elkülönítsék