A szakértői vizsgálat

Ha gyermekednél felmerül, hogy sajátos nevelési igényű (SNI), tanulási nehézsége, vagy magatartási, beilleszkedési problémája van, akkor komplex pszichológiai (szakértői) vizsgálatot kérhetsz ennek kiderítésére. Az óvoda vagy az iskola is kezdeményezheti a szakértői vizsgálatot, de csak a te beleegyezéseddel.

A vizsgálat célja, hogy meghatározza, milyen fejlesztésre van szüksége gyermekednek, és hogy melyek azok az óvodák vagy iskolák, amelyek a legmegfelelőbbek számára.

A vizsgálat után a szakértői bizottság javaslatot tesz arra, hogy gyermekedet integráltan vagy szegregáltan lássák el az óvodában vagy az iskolában. Az integrált ellátás azt jelenti, hogy gyermeked normál tantervű intézményben a többiekkel együtt járhat óvodába, iskolába. A szegregált ellátás azt jelenti, hogy csak speciális (gyógypedagógiai) intézménybe vagy osztályba járhat.

Ha nem értesz egyet a szakértői véleménnyel, vagy a kijelölt intézménnyel, akkor 15 napon belül kérheted annak felülvizsgálatát a járási hivatalnál. A felülvizsgálat során gyermekedet újra megvizsgálja a szakértői bizottság.

Melyik szakértői bizottság vizsgál?

  1. Tankerületi szakértői bizottság (korábbi nevelési tanácsadó): ha nem SNI, hanem csak BTMN gyanú áll fenn, illetve iskolaérettségi vizsgálat  esetén
  2. Megyei szakértői bizottság: 3 év alatti gyermek, SNI gyanú esetén, SNI felülvizsgálat, SNI-hez kapcsolódó szociális juttatásokhoz igazolás (emelt összegű családi pótlék)
  3. Országos szakértői bizottság: a mozgásszervi, érzékszervi (a látási, a hallási) fogyatékosság esetén.

Ki kérheti a szakértői vizsgálatot?

  1. a szülő
  2. a szülő egyetértésével az iskola, óvoda, bölcsőde
  3. gyámhatóság, gyermekjóléti szolgálat

Bár a szakértői vizsgálathoz minden esetben a jóváhagyásod kell, indokolt esetben a gyermek, érdekében a járási hivatal is kötelezhet a vizsgálatra.

A szakértői vizsgálat a gyermek életkorának megfelelő módszerekkel történik. A vizsgálaton mindvégig jelen lehetsz! A vizsgálatot követően a bizottság egy tagja köteles részletes szóbeli tájékoztatást nyújtani a gyermeked vizsgálata során szerzett tapasztalatokról.

A vizsgálat megállapításait a szakértői vélemény tartalmazza. Ennek részei:

  • diagnózis: SNI vagy BTMN meghatározása,
  • javaslat a gyermek integrált vagy szegregált oktatására,
  • javaslat az óvodára, iskolára, beiratkozás időpontjának meghatározására,
  • fejlesztési javaslat: A szakértői vélemény meghatározza, hogy gyermekednek hol és milyen típusú rehabilitációs célú, fejlesztő foglalkozásra, terápiás eljárásra van szüksége, heti hány órában és milyen szakképzettségű pedagógussal.
  • tanulásszervezési, módszertani, pedagógiai javaslatok.

A szakértői vélemény javaslatot tesz a gyermeket ellátó óvodára vagy iskolásra. A kijelölt intézményt a jegyző által szolgáltatott intézményi listáról a szülő választja ki. A szakértői bizottság a szakértői véleményben azt az iskolát köteles kijelölni, amelyet a jegyzői listából a szülő választott. A gyakorlat ezzel szemben azt mutatja, hogy nagyon kevés vagy egyáltalán nincs elérhető intézmény, így sérül a szülők iskolaválasztási szabadsága.

A járási hivatalhoz kell panaszt benyújtani, amennyiben

  • a kijelölt intézmény megtagadja a gyermek felvételét,
  • ha a kijelölt iskolában nem biztosítják a szakértői véleményben foglalt fejlesztést, egyéb feltételeket.

Ugyancsak a járási hivatalnál kezdeményezhető a szakértői vélemény felülvizsgálata, amennyiben a szülő a szakértői véleményben foglaltakkal nem ért egyet, a szakértői vélemény kézhezvételét követő 15 napon belül.

A szakértői véleményt rendszeresen felül kell vizsgálni, ennek pontos idejét a szakértői vélemény tartalmazza. Az első szakértői véleményt követően 1 évvel, majd rendszerint 2 évenként kell a gyermeket ismét megvizsgálni. A köztes időben is kezdeményezhető a felülvizsgálat, ez az ún. rendkívüli felülvizsgálat. Erre a javaslatot tehet a gyermeket ellátó óvoda, az iskola, de a szülő is.

A témával kapcsolatos fontosabb jogszabályok:

A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (Nkt.):

  • SNI, BTMN, különleges bánásmód alapfogalmai: 4. §
  • A gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai nevelési-oktatási intézményekről: 15. §
  • Az SNI és a BTMN gyermekeket megillető rehabilitációs foglalkozásokról: 27. § (7)-(8)
  • Az SNI és a BTMN gyermekek nevelése, oktatása: 47. §

A pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről szóló 15/2013. (II. 26.) EMMI rendelet:

  • A gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés és gondozás: 4-5. §
  • A szakértői bizottsági tevékenység (illetékesség, vizsgálat, jogorvoslati lehetőségek): 7-23. §
  • A sajátos nevelési igényű, a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség megállapításával összefüggő eljárás során alkalmazott eljárási szabályok: 40. §