Hogyan írjunk panaszt, fellebbezést?

Amennyiben úgy látod, hogy a gyermekedet sérelem érte, ami miatt panaszt szeretnél tenni, az alábbiakat tartsd észben:

  1. Kezdd az elején és legyél lényegre törő!

A panasz, kérelem, vagy fellebbezés minden esetben azzal kezdődjön, hogy pontosan kinek az érdekében jársz el. Jelöld meg a tanuló alapvető adatait: születési helyét, idejét, anyja nevét és lakcímét. Tedd a panaszban egyértelművé, hogy mint törvényes képviselő (szülő, gyám) teszed a panaszt vagy esetleg meghatalmazással jársz el. Utóbbi esetben a meghatalmazást csatolni kell. A panaszban legyen már az elején egyértelműen beazonosítható, hogy pontosan kivel szemben teszed a panaszt. Itt meg kell nevezni az iskolát, és ha van már valamilyen előzményi döntés, akkor annak keltét, átvételi idejét, ügyiratszámát.

  1. A kérelem

A panasz legfontosabb része annak kifejtése, hogy milyen okból teszel panaszt, illetve hogy pontosan milyen tartalmú döntést vársz. Fellebbezés esetén például a másodfokú szervtől kérheted az elsőfokú döntés megváltoztatását, ebben az esetben meg kell jelölni, hogy pontosan milyen tartalommal változtassák meg a döntést.

  1. Kérelmed indokolása

Sose felejtsd el megindokolni a panaszodat, kérelmedet! Írj le minden fontos körülményt, ami téged igazol. Ha szükséges, javasold további bizonyítékok beszerzését, például tanúk meghallgatását.

  1. Mutasd meg a panaszt másnak is!

Úgy fogalmazd meg a kérelmedet, hogy az egy teljesen kívülálló személy számára is érthető legyen! Érdemes ezért a panaszt megmutatnod egy olyan személynek is, aki nem ismeri az ügyet. Ezzel időt spórolhatsz meg, hiszen ha a panaszod hiányos vagy nem érthető, hiánypótlásra hívnak fel a kérelem érdemi vizsgálata előtt.